Muziekzomer 2019

Young artist in residence Thomas Dulfer

‘Ik zoek graag de randen op van wat er kan met een fagot’ 

Sinds 2008 selecteert het Nationaal Jeugdorkest (NJO) voor elke NJO Muziekzomer een young artist in residence. Dit is altijd een uitzonderlijk getalenteerde, jonge Nederlandse musicus, die een prominente plek binnen de NJO Muziekzomer krijgt en die de kans krijgt verschillende bijzondere programma’s te maken. De positie van young artist in residence kan een enorme impuls aan de carrière van de betreffende musicus geven. Succesvolle voorbeelden uit het verleden zijn Remy van Kesteren (harp, 2011), Ella van Poucke (cello, 2017), Shin Sihan (viool, 2016) en Andrea Vasi (piano, 2014).

Dit jaar mag Thomas Dulfer (1993) zich young artist in residence noemen. Deze talentvolle en veelbelovende fagottist studeerde in 2018 met een 10 met onderscheiding af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en ontving daarbij tevens een medaille voor de beste eindexamenperformance van het jaar. Speciaal voor deze NJO Muziekzomer ontwikkelde hij een bijzondere mix aan concerten en producties op passende locaties. Maak kennis met de even veelzijdige als virtuoze Thomas Dulfer!


Foto: Jurre Rompa

Amsterdam, Den Haag, Keulen
Thomas over zijn keuze voor de fagot: ‘Ik wilde altijd hobo spelen, maar toen ik als tienjarige jongen eindelijk naar de open dag van de muziekschool ging en de hobo mocht uitproberen kreeg ik geen geluid uit het instrument. Uit de fagot die in dezelfde ruimte stond kreeg ik wél geluid. Ik wist het meteen: dit is mijn instrument!’ Dat Thomas bleef spelen was vooral te danken aan het feit dat hij al snel in orkesten terecht kwam, waaronder het Amersfoorts Jeugdorkest in zijn toenmalige woonplaats, het Jeugdorkest Nederland, het Jong NBE en het Balletorkest. Dat hij ook fagot zou gaan studeren was niet meteen duidelijk voor Thomas. ‘Ik ben begonnen aan het Amsterdam University College (AUC) en ben toen in mijn eerste jaar naar een masterclass van Bram van Sambeek geweest, destijds docent fagot aan het Conservatorium van Amsterdam. Áls ik naar het conservatorium zou gaan was het bij hem,’ aldus Thomas. Toen Bram van Sambeek Thomas hoorde spelen nodigde hij hem meteen uit om auditie te komen doen. ‘Ik had toen nog anderhalve week om me voor te bereiden, maar heb me toch aangemeld.’ Hij werd aangenomen. Thomas: ‘Sindsdien volg ik Bram van Sambeek als leraar: ik stapte over naar het Conservatorium in Den Haag waar ik mijn bachelor heb afgerond en nu heb ik bij hem les aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen, waar ik mijn masteropleiding volg.’ Intussen voltooide Thomas zijn bachelor of science aan het AUC en later dit jaar hoopt hij zijn masterdiploma Cardiovascular Research aan het VUmc te behalen.

Nationaal Jeugdorkest
Thomas Dulfer is geen onbekende van het Nationaal Jeugdorkest. Hij is sinds 2016 verbonden aan het NJO en nam deel aan meerdere projecten. Tijdens de vorige NJO Muziekzomer leidde hij de fagotsectie in het NJO, maar hij trad ook op in kleinschalige setting met de young artist in residence van vorig jaar, violist Pieter van Loenen en als duo met saxofoniste Deborah Witteveen. Haar zullen we overigens dit jaar ook weer terugzien in Young artist meets Goebaidoelina met Thomas. Ewout van Dingstee, algemeen en artistiek directeur van de Nationale Jeugdorkesten Nederland (NJON) over Thomas Dulfer: ‘Thomas valt op door zijn creativiteit, zijn fijne interactie met het publiek en zijn enthousiasme om samen te werken met andere musici, maar ook met andere disciplines. Daarnaast is hij natuurlijk een uitstekend fagottist en echt een persoonlijkheid op het podium. Thomas heeft als fagottist zijn eigen verhaal.’

Hartslag
Thomas aarzelde geen moment toen hij gevraagd werd een serie voorstellingen te maken voor de NJO Muziekzomer Gelderland 2019. Thomas: ‘De ideeën kwamen eigenlijk vanzelf en werden ook enthousiast ontvangen. Zo wilde ik heel graag voortbouwen op een compositie die ik heb laten maken door Julian Schneemann op basis van mijn eigen hartslag. Dit stuk is tijdens mijn eindexamen in première gegaan. Tijdens mijn master Cardiovascular Research deed ik veel metingen bij patiënten en het kwam als vanzelf in me op om hartslag en ritme te verwerken in een afstudeerwerk. Dit is het programma Heartbeat geworden, dat ik ga uitvoeren op twee universitaire locaties.’ Daarnaast wilde de young artist in residence erg graag een werk spelen voor orkest en solofagot én was het een vurige wens om de fagotwerken van Sofia Goebaidoelina te kunnen uitvoeren. Thomas: ‘Technisch en muzikaal zijn dit echt enorm uitdagende stukken waar ik heel veel zin in heb. Vooral het concert voor fagot en laag strijkorkest is een muzikaal hoogstandje!’



Muziek moet leuk zijn!
Al jong stelde Thomas vast dat muziek vooral leuk is als je samen met anderen speelt. Daarom zijn de meeste van zijn producties, ook al zitten er solostukken voor fagot in, echt gezamenlijke optredens. Thomas: ‘Dé grote productie van deze Muziekzomer is Blauwbaard. Ik wilde graag een Gesamtkunstwerk maken, waarin muziek, acrobatiek, dans, theater en beeldende kunst samenkomen in één voorstelling. Het is uitgelopen op een voorstelling rond het fantastische verhaal over de gewelddadige Blauwbaard, die een groot geheim verbergt. Het is een geweldige voorstelling geworden waarin we de verschillende gemoedstoestanden van zijn vrouw Judith, die van de ene naar de andere kamer zwerft op zoek naar zijn geheim, mooi kunnen verbeelden.’ Daarnaast brengt Thomas voor ons een salonavond en voert hij een fagotconcert van Vivaldi uit samen met NJO Sinfonietta. Thomas: ‘Mijn uitgangspunt is dat het vooral leuk moet zijn, voor mij én voor het publiek. Daarbij zoek ik graag de randen op van wat er allemaal kan met een fagot.’ Tijdens de salonavond zoekt Thomas Dulfer grenzen op aan de hand van improvisatie. Samen met een strijkkwartet en jazzsaxofoniste Kika Sprangers komen klassiek, jazz en andere stijlen aan bod.

Toekomstplannen
Thomas’ studiecarrière laat zien dat hij niet terugschrikt voor een volle agenda. Het combineren van een opleiding aan het conservatorium met een opleiding Cardiovascular Research aan het VUmc ging hem prima af. Thomas: ‘Wat ik ook doe, ik heb het graag lekker druk. Mijn droom is een fagotcarrière als solist, maar alleen als ik dan het brede palet aan mogelijkheden die de fagot biedt kan blijven opzoeken. Als dat er niet inzit lijkt het me geweldig om als biomedicus te werken in een ziekenhuis of bedrijf, met dan uiteraard nog genoeg ruimte daarnaast voor concerten.’ Het liefst vindt Thomas dus een mooie combinatie van wetenschap en muziek, waarvan tijdens deze Muziekzomer in ieder geval alvast een klein voorproefje!

NJO NIEUWSBRIEF
Volg de NJO Muziekzomer ook via de nieuwsbrief.