Muziekzomer 2018

Dirigent Clark Rundell over composer in residence Unsuk Chin

Composer in residence Unsuk Chin

Wie is Unsuk Chin voor jou?
‘Eén van de meeste innemende en verfijnde persoonlijkheden die ik ooit ben tegengekomen. Ik ontmoette haar voor het eerst in 2007, toen ik een festival gewijd aan haar werk mocht programmeren. Dat was in Manchester, waar ik directieles geef aan het Royal Northern College. Het was fascinerend om te zien hoe zij met de studenten werkte.
Enerzijds vraagt zij van hen het uiterste om de complexe partituren zo getrouw mogelijk uit te voeren, anderzijds geeft zij voldoende support en vertrouwen om de vaak wat nerveuze muzikanten (het is per slot wél Unsuk Chin die daar tegenover je zit!) op hun gemak te stellen en te motiveren. Ik ben er daarom absoluut van overtuigd dat zij ook met de studenten van het NJO verbazingwekkende resultaten zal weten te behalen.’

Hoe zou je haar muziek karakteriseren? Is zij iemand die probeert traditionele Koreaanse muziek op één of andere manier te vermengen met klassieke westerse technieken?
‘Nee, zeker niet in een herkenbare vorm. Bij haar geen Koreaanse instrumenten of gebruik van typisch Aziatisch idioom. Haar muziek is, hoewel heel complex en technisch razend moeilijk, toch vooral transparant en verfijnd. Haar Koreaanse achtergrond is er wel, maar op een heel abstract niveau. Zo zegt zij bijvoorbeeld dat ze in Gougalon, een werk voor ensemble dat wij tijdens de NJO Muziekzomer zullen uitvoeren, is geïnspireerd door typisch Koreaans straattheater. Niet door het gebruik van stijlcitaten, maar door het oproepen van de sfeer en herinneringen uit haar jeugd.’

Tijdens de NJO Muziekzomer zal ook werk van haar leraar, de Hongaar György Ligeti, uitgevoerd worden. Vind je dat zijn invloed op haar werk hoorbaar is?
‘Ook de studenten uit Manchester wilden graag met haar over Ligeti spreken, maar ik had eerlijk gezegd sterk het gevoel dat zij daar niet op zat te wachten. Het is algemeen bekend dat Ligeti een harde en zeer kritische leermeester was. Zij wilde er niet veel meer over kwijt dan dat hij ook bijzonder kritisch over zijn eigen werk was. Nadat zij haar studie bij hem had afgesloten hebben zij weinig contact meer gehad. Ze wees er nog wel fijntjes op dat zij wist dat hij wel degelijk op de hoogte bleef van haar carrière. Een complexe relatie dus. Toch denk ik wel dat in de gedetailleerde behandeling van de instrumenten en de soms aanstekelijke humor de invloed van haar leermeester nog wel degelijk aanwezig is.’

‘Afgelopen maart mocht ik weer met haar samenwerken. We spraken over haar Vioolconcert, dat de avond ervoor met het Philharmonia Orkest was uitgevoerd. Orkest én publiek waren razend enthousiast. Ze bleef echter hameren op de onvolkomenheden die ze bij elke uitvoering weer hoorde en hoeveel beter ze het nu zou doen. Onvoorstelbaar hoe kritisch zij voor zichzelf is. Het wordt bijna een soort handelsmerk van haar dat wanneer ze een nieuw werk publiceert, ze een ander terugtrekt!
Het is deze compromisloze houding, gecombineerd met haar onfeilbare gevoel voor drama, kleur en humor die ervoor zal zorgen dat haar muziek ook in de 22ste eeuw zal blijven klinken!’

Op woensdag 15 augustus zijn Unsuk Chin en Clark Rundell te gast in het Muziekzomercafé
wo. 15 aug. / 16:00 uur / ACEC, Apeldoorn.

Ligeti Academy o.l.v. Clark Rundell
do. 16 aug. - LUX, Nijmegen / 20:30 uur / inleiding 19:45 uur
vr. 17 aug. - Het Posttheater, Arnhem / 20:30 uur / inleiding 19:45 uur
za. 18 aug. - Veluvine, Nunspeet / 20:15 uur / inleiding 19:30 uur
zo. 19 aug. - Fietstocht Gemeente Renkum (afwijkend programma) / vanaf 12:00 uur